A turbózás szerelési nehézségei

(FONTOS, aki turbózni akar mindenképpen olvassa el) :

Biztos vagyok abban, hogy nagy segítséget nyújthat a mi turbózásunk diasorozata, de az igazi segítség szerintem ebben a fejezetben kerül leírásra.


I. Az egyik legnagyobb nehézség a turbó olajzásának visszavezetése.

1. változat: A gép gyárilag kiképezett fedéllel rendelkezik és egy záró fedlap is van rajta. Ezeket gépeket a mi információink szerint 1970 és 1980 között gyártották (csak tájékoztató adat, lehet ettől eltérés). Ez az egyik legegyszerűbb eset, csak le kell venni a fedelet, és feltenni a turbós visszafolyó csővel szerelt fedelet.
2. változat: A gép gyárilag kiképezett visszavezető résszel rendelkezik, de egy fagydugó szerű dugóval le van fedve. Ilyen esetben nincs rajta fedlap, de a menetek be vannak fúrva. Ezeket gépeket a mi információink szerint 2000 és 2010 között gyártották (csak tájékoztató adat, lehet ettől eltérés). Ez a másik legegyszerűbb eset, csak ki kell tisztítani a meneteket egy menetfúróval a berakódott sártól, majd kifordítani a fedő dugót, és már mehet is fel a turbós visszafolyó csővel szerelt fedél. A diasorozaton ilyen gép átalakítását látja, már kitisztított furatokkal.
3. változat: A gép gyárilag kiképezett visszavezető résszel rendelkezik ugyan, de a csavar menetek (4 db furat) nincsenek befúrva, és egy fagydugó szerű dugóval le van fedve. Ilyen esetben nincs rajta fedlap, és a menetek is hiányoznak. Ezeket gépeket a mi információink szerint 1995 és 2000 között gyártották (csak tájékoztató adat, lehet ettől eltérés). Ez a már nehezebb eset, mert fúrni kell és menetet vágni is. Ezt csak leszedett centrifugál szűrő fedél és forgórész esetén lehet, mert amúgy nem igazán lehet hozzáférni. A javasolt műveleti sorrend: A szűrő levétele után a fedelet jelölés céljából hozzá igazítjuk a motorhoz, és bepontozzuk. A pontozás után kicsi fúróval érdemes előfúrni (2-3 mm fúró), majd utána jöhet a nagyobb (6,4 - 6,5 mm fúró). Ezt követi a menetfúrás M8-as menetre. Mélységében (zsákfurat) kényelmesen lehet igazodni a fedélhez adott csavarokhoz (a szett része a tömítés és a 4db csavar rugós és normál alátétekkel is). Ha megvannak a furatok és menetek, akkor lehet kifordítani a fedő dugót, és már mehet is fel a turbós visszafolyó csővel szerelt fedél.
4. változat: Ez a legnehezebb eset. Ilyenkor ugyanis a blokkon az öntvény rész nincs kiképezve a furatokhoz, és nem lehet befúni. Ezeket gépeket a mi információink szerint 1980 és 1995 között gyártották (csak tájékoztató adat, lehet ettől eltérés). Cégünk a gyári hatás kedvéért legyártatott olyan betéteket, amelyet a kivett dugó helyére lehet betenni (illesztett, akár a benne lévő dugó), és arra a betétre kell a fedelet felrögzíteni a csavarokkal. A végeredményen egyáltalán nem is látszik, hogy betéttel van felszerelve, olyan, mint a gyári visszafolyós rendszer. Szerelés előtt javasoljuk a betétet több órára mélyhűtőbe tenni. Akár érdemes egész éjszakára. Ilyenkor a betét könnyen becsúszik a helyére, és megszorulása után biztosan nem fog folyni. FIGYELEM: Fontos a betét állása. Kérem nézze meg a képeinken, hogy hogyan áll a 4 furat a blokk oldalán, mert a betét behelyezésekor annak megfelelőre kell igazítani. Ha helyén a betét már mehet is fel a turbós visszafolyó csővel szerelt fedél. Ekkor már csak arra kell figyelni, hogy a csavarok a betét szélességének megfelelő méretűre legyenek levágva, mivel ha hosszabb esetleg kitarthat, vagy még rosszabb esetben a csavarok kihúzzák a betétet a helyéről (akár egy agylehúzó).
Ezen a képen láthatja a menetekkel ellátott közbetétet, melyhez már gond nélkül felszerelhető a gyári fedél.

Ha az Ön MTZ-je is ilyen, akkor nézze meg Gábor barátunk részletes szerelését fotókkal.


II. Másik igazi komoly nehézség a levegőszűrő elhelyezése.

Mivel más lesz az állása, mint eddig, elfordítva kell behelyezni. Állását, és a pontos helyzetét érdemes megfigyelni, úgy kell fordítani, hogy a felfogató vas (kipufogó kollektor hátsó felének a) külső oldalára került a szűrő alsó ülepítő részének felfogató csavarja. Szinte összeérnek. A másik tartófül pedig a túloldalon a hidraulika tartály felé áll. Na igazán ez a belső a gond. Ugyanis belsőnek a szárnyas-anya felrögzítő része nem fér el, így azt finoman félig le kell vágni úgy, hogy a szárnyas anya még biztonságosan rögzítsen. Így pont elfér a szűrő, de nagyon ”passzos”. Még így is csak úgy lehet a helyére betenni, hogy fel kell lazítani a kipufogó gyűjtőcsőhöz felcsavarozott tartó konzolt. Feltenni a helyszínre a szűrőt, és csak utána fixálni a tartókonzolt, majd a szűrőt.
A következő képeken jól látszik, hogy mely levágandó részekről van szó. A fehérrel megjelölt fül részt kell levágni, és akkor elfér.

III. Komoly gondot okozhat, ha nincs a centrifugál szűrő öntvény részén kiképezve a csatlakozó furat.

Nem sikerült rájönnünk, hogy mitől függ, hogy ki van képezve és le van vakdugózva, vagy nincs kiképezve, ugyanis ilyenre és olyanra is láttunk példát a vizsgált gépek korától és tipusától függetlenül. Gond akkor van, ha nincs kiképezve, mert akkor meg kell fúrni az öntvényt, vagy kell vásárolni egy másik turbós kiképzéssel ellátott öntvény rész. Fontos, hogy ide csatlakozzunk, ennek fontosságáról részletes leírást olvashat a Gyakran Feltett Kérdések fejezetben.