MTZ turbózás (szívó motorból 90LE-s turbós motor)
Teljes, részletes szerelési leírás fotókkal "A-tól Z-ig"
Felturbóztuk Jani kollégánk MTZ 82-esét és készítettünk belőle egy Magyarországon (de talán Európában is) egyedülálló részletességű leírást.
Ha eddig nem mert belevágni a feladatba, ha szeretné elkerülni az összes buktatót, vagy egyszerűen csak kíváncsi, hogy mennyi mindenre kell figyelni turbózás közben, olvasson tovább figyelmesen.
A teljes anyag jelenleg 59 diából áll, de ahogy új információ kerül a birtokunkba, azonnal publikáljuk ezen az oldalon. Amit mi tudunk az MTZ turbózásáról, az itt megtalálható.
Miután elolvasta a cikket, mindenképpen érdemes megnézni a lap alján most is látható linkeket. Ha azokat is elolvasta, már gyakorlatilag készen is áll arra, hogy problémamentesen, gyorsan és precízen felszerelje az MTZ-re a turbó átalakító készletet.
Így néz ki az MTZ 82 (még szívó motorral). Szándékosan nem egy új gép átalakítását végeztük, mivel mi egy valós, mindennapi életben történő gyakorlati leírást akartunk készíteni.
Az első lépés a gép alapos megtisztítása. A hűtő és olajhűtő közötti rész tökéletesen tisztára takarítása. Ez kiemelkedően fontos, mivel a turbós MTZ hő leadása számottevően nagyobb, így a hűtés különösen is fontos. Turbós gépek esetén erre rendszeresen oda kell figyelni, így a jövőben ennél a gépnél is komolyabb karbantartást igényel.
Érdemes megfigyelni a tulajdonos ügyes ötletét, mely bár igen egyszerű, de hatásos. Az ötlet mindössze 3-4 alátét elhelyezése a hűtő és az olajhűtő csavarjain a két hűtő közé. Így távolabb kerül egymástól a két hűtő, és a közötte lévő hézag nagyobb, a tisztán tartása ezután könnyebb.
A még szívó motoros gép olajszűrőjét, levegőszűrőjét szintén ki kell tisztítani alaposan. Természetesen le kell cserélni az olajat turbós olajra.
Nagyon koszos olaj és olajsáros motor esetén érdemes mosó olajat használni. Erre azért van szükség, mert a turbó halála a rossz, vagy elhasznált olaj. Mivel a turbó nagyon magas hőfokon üzemel, olyan olajra van szükség, amely nagy hő terhelésre van "tervezve". Tehát a szokásos olaj nem jó, mert az ráég a turbó tengelyére, ezzel meggátolva annak kenését. Turbós MTZ-be MINDIG TURBÓS OLAJAT HASZNÁLJUNK!
A turbós MTZ-be mi Agip Diesel Sigma Multigrade 15W-40-es olajat használunk. De bármely hasonló viszkozitású turbós olaj megfelelő.
A centrifugál szűrő tisztítása kiváló alkalom a turbóolaj visszavezető fedelének felszerelésére. Ilyenkor könnyű hozzáférni. Erre a célra a motorblokkon ki van képezve egy rész, amely a képen is jól látszik. Általában nincs gyárilag befúrva a 4 db 8-as furat és menet. De nekünk szerencsénk volt, csak ki kellett tisztítani egy menetfúróval a berakódott koszt és már tehettük is fel a visszafolyó fedelet.
Ha az Ön MTZ-jén nem ilyen a motorblokk kialakítása, kattintson ide!
Eközben a kolléga már le is lazította a régi kipufogó gyűjtőcsövet (kollektort) és már veszi is le a kipufogóval együtt.
A következő lépés a motorháztető kivágása a kipufogó toroknál, e nélkül nem tudjuk lezárni. Ragassza fel a szettben kapott fóliát a motorháztető oldalára. Ügyeljen a ragasztószalag helyes felrakására, úgy terveztük a szalagot, hogy a motorháztető hátsó és első széléhez szépen illeszkedik, így megadva a kivágás pontos helyét. VIGYÁZAT, a szett vásárlásakor egyeztessen kollégánkkal, hogy a régi (kormányszervós), vagy az új csapott (orbitos) motorháztetővel szerelt a gépe, mert annak megfelelő fóliát küldünk.
Felragasztás után az átlátszó részen kell a motorháztetőt kivágni. Ha megvagyunk, az öntapadós szalag könnyen eltávolítható. Bejelölésünk pontos, nem érdemes kisebbre hagyni, mert akkor a motor rázkódása során könnyen hozzáérhet a könyök a tetőhöz és beüt.
Ezen a képen jól látszik a két fólia különbsége, nem csak hosszában, de magasságában is eltér. Az újabb típusú motorháztető változatokhoz (pl. műanyag tetős) még nincs fólia mintánk.
Ezzel egy időben leszereltük az adagolót, és elvittük az adagolóshoz, hogy beépítse a turbós szabályzó membránt és az azt mozgató kart.
Még fent az adagoló, láttam már szebbet, de végül is a lényeg, hogy jó, mehet rá a turbós szabályzó…
A porlasztókat is érdemes kivenni, ha másért nem, hát azért, hogy feljebb állítsa az adagolós a nyomást 200 bar körüli értékre. Mi kiszedés után úgy döntöttünk, hogy megérdemel 4 tisztességes Lengyel Wuzetem porlasztócsúcsot , mert már elég rossz állapotúak voltak a régiek.
Eközben a többiek is keményen dolgoztak, így lecserélték a 4 lapátos ventilátor lapátot a 6 lapátos turbós lapátra. Erre a kellő hűtés miatt van szükség. A turbós MTZ motor több üzemanyagot éget el, nagyobb teljesítményt ad le, és természetesen több hőt termel. Ha nem cseréljük le, akkor biztosan felforraljuk a motorunkat.
Amíg a többiek harcoltak az adagolóval és ventilátor lapáttal, addig én megküzdöttem a turbó visszafolyó olaj fedelének a dugójával. És felszereltem az új turbós kipufogó gyűjtőcsövet (kollektort).
Egész könnyen kijött, pedig féltem tőle… Gondoltam, ha nem jön ki, akkor megfúrom…
Fekete festékkel meg is festettem, később nem könnyű hozzáférni a centrifugál szűrőtől.
A gyűjtőcsövet pedig a korrektség kedvéért tisztességes tőcsavarokkal tettem fel.
Felszerelésre kerül az új szívócső, közben kaptunk egy nagy esőt, így bent kellett folytatnunk. A szívócső állása a turbósnál fordított. A visszafordító könyök a turbósnál a fülke felé kerül.
Megérkezett a turbó, majd a két tömítéssel és a magasító közbetéttel feltettük a gyűjtőcsőre.
A közbetét magasító csak a kis turbós (TKP-6, 90 Le-s) változatokhoz szükséges.
A turbó a helyén… A felső (nyomóági) olajbevezetésen öntsünk be olajat (injekció, vagy kis tölcsér segítségével), ússzon a turbó tengely, az a biztos.
A turbó felrakás egyik legfontosabb része, hogy agyig nyomjuk motorolajjal a turbót. Ez azért fontos, mert az első indításkor még üresek az olajcsövek, és mire felér az olaj a turbóig, annak a tengelye már régen károsodik, akár teljesen tönkre is mehet az új turbó. Erről az első indításkor még részletesen írok.
Jöhet a finommunka: A Turbó kipufogó oldali csigaházát fellazítottuk, és a középső részt beforgattuk a motorolaj nyomócsőnek megfelelő állásra. A nyomócsövet a centrifugál szűrőhöz csatlakoztatjuk egy üreges csavarral. Erre a centrifugál szűrő elején (traktor eleje felé) általában ki van képezve egy furat, amely le van vakdugózva. Ezt kicsavartuk, és már tettük is fel a csövet. Régebbi gépeken előfordulhat, hogy nincs befúrva, csak lelapolva, ilyenkor be kell fúrni, és az M14-es menetet menetfúróval kell kiképezni.
A csigaházat még nem érdemes rögzíteni, csak a visszafolyó cső felrakása után. Ezt az olajálló gumicsővel kell rácsatlakoztatni a blokk oldalára a szerelés elején felrakott fedélhez. Fontos, hogy az olajcsövek rögzítése után úgy rögzítsük a kipufogó oldali csigaházat a középrészhez (kicsit kifelé feszítve), hogy a csövek ne érjenek a kipufogó gyűjtőcsőhöz, mivel az úgy a rezgéstől kidörzsölődik. Nekünk kb. 1-1 cm-re kerültek, az elég.
Ezután fellazítottuk a levegő oldali csigaházat, és már fordítottuk is irányba úgy, hogy az alumínium pipacső felkerüljön a turbó és a visszafordító könyök közé. Ennek a csatlakoztatásához kiváló minőségű nagy hő és nyomás-állóságú háromszoros szövésű szilikonos csövet használtunk kiváló erős bilincsekkel.
Amíg én a szívócsövön dolgoztam, addig a munkatársak beépítették a műszerfalba a töltőlevegő nyomásmérő órát, és bekötötték a nyomóági levegőcsőbe (légtorokba).
Közben a légszűrő is készül, az alapos tisztítás most mindennél fontosabb, esetünkben olyan pocsék volt, hogy megérdemelt új betéteket
Kemény dió a légszűrőház visszarakása. Mivel más lesz az állása, mint eddig, elfordítva kell behelyezni. Állását, és a pontos helyzetét érdemes megfigyelni, úgy kell fordítani, hogy a felfogató vas (kipufogó kollektor hátsó felének a) külső oldalára került a szűrő alsó ülepítő részének felfogató csavarja. Szinte összeérnek. A másik tartófül pedig a túloldalon a hidraulika tartály felé áll. Na igazán ez a belső a gond. Ugyanis belsőnek a szárnyas-anya felrögzítő része nem fér el, így azt finoman félig le kell vágni úgy, hogy a szárnyas anya még biztonságosan rögzítsen. Így pont elfér a szűrő, de nagyon ”passzos”. Még így is csak úgy lehet a helyére betenni, hogy fel kell lazítani a kipufogó gyűjtőcsőhöz felcsavarozott tartó konzolt. Feltenni a helyszínre a szűrőt, és csak utána fixálni a tartókonzolt, majd a szűrőt.
Ha a szűrő a helyén van, akkor mehet fel a lemez összekötő cső, melyhez a két gumicsövet méretre kell vágni.
Itt igazítom a helyszínre, és mérem ki a gumi levegőcsövek hosszát, majd a bejelölése és méretre vágása következik.
Eközben az adagolós barátunk ráépítette a szabályzó kart és membrános szabályzót az adagolóra, és beállította a Wuzetem porlasztócsúcsokat. Meg is jött, mehet fel a helyére.
Közben jöhet a kompresszor szívócsövének bekötése. Először bekötöttem a kompresszorba, majd áthúztam a motor mögött a légszűrő felé. Fontos, hogy nem szabad a légtorokba kötni, ahová eddig volt, mivel az nyomott ág lett. Ha kicsit kopottabb a kompresszorunk, akkor azon keresztül a turbónyomás elfúj a karter felé. Hasonló okból távolítottuk el a torokizzítót (fáklya), ugyanis annak pici furatán keresztül is elfújhat a turbónyomás. Ennek hiányát a Wuzetem porlasztócsúcsokkal, vízmelegítővel és gyors áttételes indítóval lehet kompenzálni. Egy jó áttételes indító gyorsan, jól megpörgetve a motort könnyen indít. Egy jó porlasztócsúcs szépen porlaszt és hidegben is könnyen indul vele a gép. És ha ez még nem elég, akkor még mindig ott a vízmelegítő.
Felkerül a légtorok és az adagoló membránház közé a szabályzó nyomócső.
Közben a kollégák az adagoló és a porlasztók visszarakása után feltették a saválló rozsdamentes kipufogó csövet is.
Visszatettük a porlasztókat, és megkezdtük az új alkatrészek lefestést feketére, itt egyébként jól látszik a kompresszor szívó tömlő átvezetése.
A kompresszor szívó tömlő bekötése a szívó ágba, a belső oldalra pedig bekerült a légszűrő telítettség jelző.
A légszűrő telítettség jelző vezetékét nem érdemes toldozgatni, mivel a bandázs (kábelköteg) szigetelését óvatosan 8-10 cm-el visszavágva gyönyörűen elér. A toldások mindig kontakthiba veszéllyel járnak. A szigetelést szépen vissza lehet igazítani, esetleg szigetelő szalaggal szépíteni. Vigyázzunk, hogy a vágásnál egyik vezeték szigetelését se sértsük meg. Fontos, hogy a telítettség jelzőt be kell állítani, mivel már többet fog szívni a gép, és tiszta szűrővel is be fog jelezni. Mi ezt később állítottuk be, mikor a tulajdonos szántott. Mikor bejelzett, tekertünk rajta. Aztán szólt, hogy még mindig, így még egy kicsit tekertünk, és már nem jelzett be. Nyilván most tiszta a szűrő, később úgyis be fog jelezni, ha nem bír szívni, mert már elkoszolódik.
A kipufogó csövet az első indítás előtt gondosan tisztítsuk le, mivel a saválló csőre ráég a felszereléskor rákerült ujjlenyomat, ezt később szinte lehetetlen leszedni.
A gyári hatás kedvéért telibe fújjuk fekete festékkel a művünk. Már majdnem leütnek a többiek, mindenki indítani szeretne, nem férnek a bőrükbe, hogy vajon milyen lesz.
Így az igazi, majd ráég a festék, és poros is lesz, olyan lesz, mint egy eredeti turbós, mint egy 892-es.
Amíg a többiek festettek, addig kivágtuk a motorháztetőt. Akkor még nem volt jelölő fólia, így fel kellett szerelnünk a teljes szettet, ez megnehezítette a kivágást.
Az utolsó előtti lépés az indítózás, már mindenki pattanásig feszült, de most nem szabad türelmetlennek lenni. Szándékosan nem légtelenítem az adagolót. Fel kell termeltetni a motorolajat a turbóig. Még jól is jön, hogy nem indul, de nem is hagyom. Null töltésre húzva az adagolót (gázpedált visszahúztam) 5-ször 20 másodpercet indítózok. Az indítások között tartok kb. egy perc szünetet, nehogy az önindítót kinyírjam. Indítások között leszálltam és megfogtam az indítót, nehogy melegedjen. Meg se kottyant neki, ezen a gépen egy Magneton áttételes van.
Végül légtelenítettem az adagolót, és indulhatunk. Azonnal indult. Nem lehet okunk panaszra. De még mindig nem szabad elszállni, hagyjuk, hogy ketyegjen kb. 5 percet alapjáraton. Most már tényleg ki akarnak végezni a többiek, már mindenki fordulaton akarta hallani a gyönyörű fütyülést. Guszti kollégám szerint az asszonya nem szöszölt annyit, mikor összeházasodtak, mint most én, de most nem szabad türelmetlennek lenni, ezt meghálálja a gép.
A türelem megérte, szép hangja lett, azóta a tulajdonos is áradozik, hogy nem csak a hangja szép, erős is. Pont olyan, mint remélte…
Remélem sokat segített Önnek segédletem, és Ön is olyan boldog lesz, mint az általunk készített gép tulajdonosa. Gépe előzetes egyeztetés után bármikor megtekinthető Nyíregyházán a Kelet-Agro Kft. telephelyén.
Véleményt írok a szettről Meg akarom vásárolni ezt a turbós szettet!
Javaslom, hogy olvassa el a lap alján található linkekről elérhető anyagokat is (rengeteg hasznos információt talál ott is). Ha ezek után bármi kérdése felmerül, itt nyugodtan felteheti: Kérdésem van!
Szabó Tamás értékesítő
Kelet-Agro Kft. Nyíregyháza
4400 Nyíregyháza Tokaji u. 4/b.